36. Ako sa vyrovnávate so zmenami v práci?
V pracovnom svete sme stále konfrontovaní so zmenami, ale každý z nás na ne reaguje po svojom. Firmy sa pokúša zvýšiť produktivitu svojich zamestnancov, aby uspela v náročnom konkurenčnom boji. Používa na to rôzne nové techniky, programy a pracovné metódy. Permanentne sa optimalizujú firemné procesy, čo vyžaduje pripravenosť zamestnancov stále sa vzdelávať a prispôsobovať sa novým podmienkam. Pomocou tejto otázky sa personalisti pokúšajú zistiť, ako ste zmeny zvládali doteraz.
STRACH ZO ZMIEN
Zamestnanci vo všeobecnosti zmeny nevyhľadávajú a existujú rôzne spúšťače obranných mechanizmov, ktoré zmenám neprospievajú:
- Strach z dopadov zmien a zvýšenej kontroly
- Ohrozenie obľúbených činností a návykov
- Strach zo strany kompetencií
- Obava z väčšieho množstva práce a väčšieho stresu
Tieto faktory vedú k negatívnemu vnímaniu zmien: namiesto radosti z pozitívnych prínosov zmien si budujeme vnútorné barikády čo vyvoláva náš odpor.
AKO REAGOVAŤ NA TÚTO OTÁZKU?
Pomocou konkrétneho príkladu z predchádzajúceho pracovného pôsobenia zdôraznite nasledovné:
- Voči zmenám ste otvorení, vítate ich (príklad)
- Dôverujete kompetentnosti svojich nadriadených (príklad)
- Viete rozpoznať výhody a pozitíva zmeny (príklad)
- Ďalšie vzdelávanie a učenie sa sú pre vás dôležité (príklad)
- Dôsledne presadzujete zmeny na svojej úrovni (príklad)
Zamestnanec, ktorý je pripravený učiť sa nové veci, nezvláda len lepšie zmeny, ale sa aj stará o dlhodobý rozvoj vlastných kompetencií.
Nie vždy sú výhody nastávajúcej zmeny okamžite jasné, nie vždy máme dostatok informácií o pripravovaných zmenách a celkový pohľad na ne, ako napríklad manažment – a zriedka máme možnosť zmenu priamo ovplyvniť (pokiaľ nie ste v manažmente).
Výhody zmien si však musíme uvedomovať a prispôsobovať sa zmenenej potrebe – napríklad zvyšovaním vlastných zručností, flexibility a angažovanosti. Učíte sa nielen pre firmu, ale hlavne pre seba. Každý absolvovaný vzdelávací program, každá nová vedomosť či zručnosť vám v konečnom dôsledku môže pomôcť v budúcnosti k lepšiemu, náročnejšiemu pracovnému miestu.